För det första måste man vara noggrann med att skilja black bars och stretched åt – oviljan hos många debattörer att göra detta leder ständigt till förvirring och tröttsamma metadebatter.
För black bars brukar framförallt anföras att det blir lättare att fokusera när man inte ser lika mycket åt sidorna. Även prestandaskäl förekommer i argumentationen, men min förståelse är att det egentligen är det lägre antalet pixlar (jämfört med 16:9 med samma höjd i pixlar) snarare än bildförhållandet som leder till bättre flyt.
För stretched nämna oftast istället att "fienderna blir fetare och därmed lättare att träffa". Självfallet blir de inte det "i spelet", men visst kan man uppleva det så eftersom det ser ut så på skärmen. Men allt annat blir ju samtidigt lika mycket "fetare".
I båda fallen handlar det nog framförallt om vana och tradition, två faktorer som är väldigt starka i allt som CS-spelare tar sig för.
Slutligen kan det vara värt att nämna att inte bara 4:3 förekommer, utan även det ännu smalare bildförhållandet 5:4 (framförallt i form av 1280 × 1024) och i enstaka fall andra förhållanden.